Japonya'dan çıkan ilk anime hangisidir?
İlk anime filmi "Beyaz Yılan Efsanesi (White Snake Legend)" (10/22/1958), onu "Hyoutan Suzume" (02/10/1959) takip eder.
İlk televizyon anime "Manga Calendar" (06/25/1962),onu takip eden "Tetsuwan Atomu" (01/01/1962)
İlk OVA "Dalos, Dalos Hakaishirei" (12/12/1983)
Anime
Anime, kaynağı Japonya'ya dayanan bir animasyon
türüdür. Anime, karakter ve elle çizilen ya da bilgisayar ile hazırlanan
arka plan tasarımlarıyla nitelendirilir. Hikayeler, karakterlerin
çeşitliliğine yer verebilir ve farklı yerlerde farklı zamanlarda
kurgulanmış olabilir. Anime, geniş bir izleyici kitlesine hitap etmeyi
hedefler çünkü serilerin farklı kategoriler altında gruplandırmasına
olanak sağlayan bir çok farklı türü vardır. Televizyonda yayımlanabilir,
DVD gibi medyada dağıtılabilir ya da konsol, bilgisayar oyunu olarak
yapılabilir. Anime kimi zaman manga serilerinden etkilenebilir. Ayrıca
anime'ler televizyon dizileri olarak yapılmaktadır. Geçmiş
Anime, 20. yüzyılda Japon film yapımcılarının batıdaki
animasyon tekniklerini keşfetmesi sonucunda ortaya çıkmıştır. 1970
yılları boyunca anime gelişmiş, Batı köklerinden ayrılmış ve robot
(mecha) gibi eşsiz türlerde gelişme göstermiştir. 1980'lerde anime ana
görüş olarak kabul edilmiş ve üretimde bir büyüme yaşanmıştır.
1990'lar ve 2000'ler anime'nin denizaşırı marketlerdeki artışına tanık
olmuştur.
Terminoloji
Japonca animasyon terimi (animeshon), katana olarak
yazılır. İngilizce'deki animasyon kelimesinin direkt çevirisidir. Terim
Japonca anime olarak kısalmıştır. Her iki şekli de Japonca'da mevcuttur
ve birbirinin yerine kullanılabilir ama tahmin edileceği gibi kısa formu
daha yaygın olarak kullanılır. Terim geneldir ve bir animasyonun köken
ya da stilinin kaynağını tanımlamaz.
Bazı Japonya dışından kişiler kelimenin Fransızca animé
("animated") ya da "les dessins animés" (animated drawings) olduğu
teorisinde bulunurlar. Japonlar bu teoriyi yalanlasalar bile kelimenin
Japonca'da (animei) yerine (anime) olarak yazılması bu itiraza
inandırıcılığı azaltmaktadır.
Anime bir zamanlar Japanimation olarak anılmıştır ama bu
terim zamanla kullanılmaz hale gelmiştir. İlk ve ikinci anime akımları
zamanında daha çok 1970'lerde ve 1980'lerde en fazla kullanılmıştır.
Japanimation, 1990'ların başlarına kadar varlığını korumuş, 90'ların
ortalarında yeni anime akımıyla kaybolmuştur. Genel olarak bu terim
sadece nostaljik durumlarda anılmaktadır. Japanimation, Japonya'da daha
çok yerli animasyonu tanımlamak için kullanılmıştır. Anime her tür
animasyonu betimlediğinden Japanimation, Japon çalışmalarını diğer
yabancı çalışmalardan ayırt etmeği amaçlamıştır.
Dünya Animasyonunda Anime
İlk
renkli anime sinema filmi olan 1958 yapımı The White Snake
Enchantress'ın Venedik, Meksika ve Berlin festivallerinde ödüller
kazanmasının ardından dünya çapında söz sahibi olmaya başlayan
anime'ler, uluslararası yarışmalardaki bu başarılarını her yıl daha da
arttırarak sürdürmektedirler.
Anime'nin
başarısına doğal olarak batılı animasyon şirketleri de kayıtsız
kalmamaktadır. Uzun süredir batılı şirketlerle ortaklaşa birçok proje
yapılmaktadır ve sonuçta ortaya mükemmel anime'ler çıkmaktadır. Buna
Fransız-Japon ortak yapımı olan Mysterious Cities of Gold (Türkiye'de
bilinen ismiyle Güneşin Oğlu Esteban) gibi birçok örnek sayılabilir.
Ayrıca, batı animasyonun temsilciliğini yapan Disney de artık
anime'lerin başarısını açıkça kabul etmektedir.
Bu nedenle, 1996 yılında yapılan Disney-Tokuma
anlaşmasıyla Disney, Japon animasyonunun en büyük temsilcisi olan Studio
Ghibli'nin anime filmlerinin dünya çapında dağıtımını ve pazarlanmasını
üstlenmiştir. Ayrıca Disney, Studio Ghibli'nin hazırladığı anime
filmlerinin üretim masraflarının bir kısmını karşılayarak bu filmlere
yatırım yapmaya başlamıştır.
Mesela Studio Ghibli'nin Tonari no Yamada-kun (My Neighbors the
Yamadas) adlı filminin 2.4 milyar yen tutan üretim maliyetinin %10'u
Disney tarafından ödenmiştir. Ayrıca Disney, anlaşma uyarınca dağıtımını
üstlendiği Studio Ghibli filmlerinden olan Princess Mononoke'nin
İngilizce dublajı için 2.4 milyon dolar harcayarak anime'lere verdiği
önemi bir kez daha vurgulamıştır.
Anime Sanatı
Japon
animasyonu ile diğerleri arasındaki muhtemelen en aşikar fark çizim
sanatıdır. Anime denince pek çok kişi için ilk akla gelen unsurlar iri
gözler, parlak kabarık saçlar, mükemmel kadın karakterler… abartılı
duygu ifadeleri ve el kol hareketleridir. İlk anime sanatçıları, Pamuk
Prenses'den yedi cüceler, Mickey Mouse gibi Disney karakterleriyle
birlikte Betty Boop'dan etkilenmişlerdir. Tüm bu karakterlerin iri
gözleri vardı ve Betty Boop kesinlikle mükemmel (!) vücut hatlarına
sahipti.
Bu
büyük gözler, saçlar, göğüsler ve iri robotların dışında daha fazlası
vardır. En basitçe anime'lerin farklı, kaliteli renklendirme planıdır.
Çoğu kez iki renktir (parlak nokta ya da karanlık gölge için üçüncü bir
renkle birlikte) ve ikonik, akma biçimli bir görüntü veren siyah yumuşak
dış hatlarla birleşik kullanılır. Bu tüm önalan objeleri ve genelde
karışık renklendirilmiş ve çoğu kez dış hatların olmadığı zemin üzerine
yerleştirilmiş diğer hareketli şekiller için kullanılır.
Anime'nin diğer bir önemli özelliği detaylara
verdiği önemdir. Dönüşen iri bir robottan bir karelik sıra üzerindeki
bir tükenmez kaleme kadar her şey titizlikle düşünülür ve planlanır.
Çoğu zaman gerçek marka modelleri eksiksiz bir şekilde sadece ismindeki
birkaç harf değişikliği ile anime içinde görülebilir. Bu şekilde anime,
çizim ne kadar yapay olursa olsun gerçekle bağlantı kurar. Üslup ve
dizayna dayalı tüm bu özellikler ayrıca bir üretim malzemesidir ve her
anime genelde şovdan sonra çıkarılan "Animasyon Özel Kitabı" olarak bir
animasyon stili rehberine sahiptir.
Karakter Çizimi
Karakterler, çizerden çizere değişiklik gösterse de
anime karakterleri onları diğer çalışmalardan ayıran belirli niteliklere
sahiptir.
Çoğunlukla uzuvlar uzundur ve eller, ayaklar, baş ve
hatta saç normalden daha geniştir. Her tip anime karakteri için temel
bir unsur olan ve animatörlere daha fazla hareket kolaylığı veren bu
gibi vasıflar abartılı, aşırı hareketlerin çizimine olanak sağlar.
Dişi figür, çoğu kez ekstra uzun bacaklar ve daha zayıf
görünümle moda dizayn çizimlerinin uzunluğunu ve derinliğini yansıtan
şişirilmiş olarak çizilir. Anime dişi karakterlerle ilgili en büyük
tartışma konusu daha çok erkek izleyici kitlesi için kullanılan
fazlasıyla iri göğüslerdir.
Çoğunlukla erkek ve kızlar okul formalarıyla çizilir.
Diğer kılık kıyafetler anime'nin kurgusuna göre değişir. Ama burada da
karakterlerin kıyafetlerinin gerçek hayattaki giyime ya da tarihsel
konulu anime'lerde geleneksel kıyafetlerin gerçekliğine uygundur.
Elbetteki bu basit ilkelerin dışına çıkan bir çok anime serisi de vardır. Ama çoğunluk için bunlar standart anime estetiğidir.
Anime'de
yüz akma biçimlidir. Bu, insan duygularını geniş kapsamlı bir şekilde
nakledilmesi için kullanılır. Çizim çok basitleştirilmiştir ve bu yüzden
en küçük bir eğri yüz ifadesinin değişmesini sağlar. Karakterler farklı
tarzda yüzlere sahiptir. Normal yüz, ciddi yüz, fazlasıyla karikatür
yüz ya da süper deforme yüz. Tüm bunlar aynı karakter için çeşitli
zamanlardaki durumlara göre kullanılır.
En önemli olan, kaynağının Japon animatörler üzerinde
büyük bir etki sahibi olduğu söylenen Disney'in camsı büyük gözleridir.
Bu gözlerin kullanılmasının nedeni yüksek düzey bir duygu etkisi
vermesidir.
İri
gözler, Osamu Tezuka'nın Amerikan çizgi film karakterlerinden
esinlenmesiyle ortaya çıkmıştır. Osamu, iri gözlerin karakterlerin
duygularını daha belirgin gösterdiğini fark etmiştir. Kızlara yönelik
Ribbon no Kishi'yi çizmeye başladığında gözleri daha da genişletmiştir.
Bu ilk manga ile stilistik bir şablon ortaya çıkmış ve bunu diğer shoujo
sanatçılar da takip etmişlerdir. Bunun başka bir versiyonu iri gözlü,
büyük kafalı ve küçük vücutlu "chibi (süper deforme)" dir.
Fazlasıyla
bilinen bir başka anime karakter özelliği saçtır. Aşırı kabarık ve
fazla olmasının yanında anime saçları normalde görülmeyen her renkten
karşımıza çıkar. Bu karakterleri birbirinden farklı kılmaktadır ve çoğu
kez karakteristik bir özelliği belirtmek için kullanılır. Örneğin
kırmızı çoğunlukla deli dolu karakter için kullanılır, Sihirli
Şovalyelerdeki Hikaru ve Slam Dunk'dan Hanamichi gibi. Saçta genel
olarak parlaklık, normal ve gölge için üç ton renk kullanılır ve çok
açısal olarak çizilir.
Mekanik Çizimler
Organik olmayan elemanların çizimlerinde kullanılır.
Robotlar, uçak, araba, silahlar, binalar, sokak lambaları, telefonlar ve
hatta metal içecek kutuları. En önemsiz bir objeye kadar her şey en
küçük detayı ile tam bir şekilde verilir.
Anime çizimleri gerçek hayat dizaynlarına dayanır ve
çoğu kez marka dünya logoları etiketlenir. Fantastik çizimler bile
gerçeğinden alıntıdır. Mekanik çizerlerin bir çoğu anime dünyasına geçiş
yapmadan önce üniversitelerde mühendislik okumuştur.
Ayrıca,
anime çizimlerindeki en büyük etkilerden birisi Hollywood'tur. Blade
Runner ve Aliens gibi filmlerde çalışan tasarımcı Syd Mead'ın
dizaynları Bubble Gum Crisis ve Akira'da görüldüğü gibi bir çok anime
çizerlerini etkilemiştir. Syd Mead ünlü iki bilim kurgu anime serisi
olan Gundam ve Yamato'nun tasarım çalışmasını yapmıştır.Anime'lerde detaya verilen önem diğer tür çizgi
filmlerin karakterleri göstermek için kullanılan ikonik felsefesinin
tersidir. Bu, çizgi filmi, izleyici ve anime dünyası arasında iletişim
kurduran ve bu dünyaya gerçekçi bir duygu ve ağırlık veren özellikten
yoksun bırakır.
Sahne BoyamaAnime'lerde dikkate alınmayan en yaygın konulardan
birisi de arka plan resimleridir. Anime'yi yaşamın içine bağlayan arka
planlar fazlasıyla detaylı ve güzel, zengin renkli zeminlerle
gösterilir. İki (ya da üç) renk tonlama tekniğini kullanmamanın yanında,
arka planlar çoğunlukla, anime karakterlerinde görüldüğü gibi, siyah
dış çizgilere sahip değildir. Bu arka planı arkada tutmanın yanında
gerçekçi bir görüntü verir.
Arka
planlar sadece dekor amaçlı değildir. Özellikle Shoujo anime'lerde arka
planlar gerçekçilikten çok ince boyama ve yumuşak hatlarla ruh halini
yansıtan daha artistik biçimdedir. KareKano'dan alınmış yandaki resimde
de görüldüğü gibi arka plandaki objeler için çizgiler ne kadar durgun,
duvarı daha uzağa atıyor.Arka
planlar ruh halini yansıtmak ve sahneyi kurmak yanında, bir destek
karakter gibi yaşayan ve nefes alan, hareketin önemli bir parçası haline
gelir. Karakterlerin duygu yoğunluğu zemin resimlerine hayat verir. Çok
tutkulu olduğunda arka plan ateş alır. Karakter şok edici bir olayla
karşılaştığında arkada şimşek çakar. Kalpten
bir açıklama yaptığında ise arka planda deniz görünür, kıyıya çarpan
dalgalar, parlak güneş ışınları vardır. Sahne bittiğinde arka plan
normale döner ve bizi gerçeğe geri getirir. Bu anime'nin nasıl bir
görsel heyecan oluşturduğunun bir göstergesidir. Kendini gerçekle
sınırlamaz.
Anime'de Kültür
Eğer yeterince anime izlediyseniz karakterlerin
davranışlarının ve hareketlerinin alışık olduğunuz çevrenizdekilerden ne
kadar farklı olduğunu görürsünüz (evler, taşıma, yeme, uyuma,
selamlaşma…vb). Bazı farklılıklar değişik artistik görselliktir.
Bazıları ise Japon kültürünün yansımasıdır. Anime, Japonya ve Japon
halkı hakkında bir çok özelliği veren bir sanat şeklidir.
Anime Biçimleri
Anime sadece filmler değildir. Bir çok farklı biçimde
yayımlanır. OVA (ya da OAV original anime video), film ve televizyon
şovları gibi. OAV'lar anime'ye ek olarak yapılan kimi zaman farklı kimi
zaman hikayeye bağlı kaliteli kısa filmlerdir.
Türler
Anime'nin bir çok çeşidi vardır. Bazı türler macera,
bilim kurgu, çocuk hikayeleri, romantik, ortaçağ fantastik, erotik,
büyülü/korku aksiyon ve drama olarak sayılabilir.
Bir çok anime, çeşitli temasal unsurlarla birlikte
farklı türleri kapsayabilir. Bu bazı serileri tek bir kategori altına
almayı zorlaştırmaktadır. Bir seri, çok basit bir konuya sahip
görünebilir ama aynı anda oldukça kompleks özelliğe, daha derin bir
hikayeye ve karakter gelişimine sahip olabilir. Aşırı aksiyon bir anime,
ayrıca mizah, romantik bulgular ve acıklı sosyal anlatımlar içerebilir.
Yine romantik temalı bir anime de güçlü aksiyon öğelere sahip olabilir.
Anime ve Manga'ya özgü Türler:
Bishojo: Güzel kız. Hoş, güzel kızların olduğu anime'leri tanımlamak için kullanılır. Örnek: Sihirli Şovalyeler
Bishonen: Güzel erkek. Hoş ve zarif erkeklerin olduğu anime'ler için kullanılan bir terimdir. Örnek: Fushigi Yugi
Ecchi: Açık cinsellik. Ilımlı cinsel mizah içerir. Örnek: Love Hina.
Hentai: Abnormal yada sapıklık. Batılı
izleyiciler tarafından pornografik erotik anime çalışmalarını betimlemek
için kullanılır. Bununla birlikte Japonya'da bu terim, aynı materyal
olan Prouno veya Ero için kullanılır.
Josei: Genç kadın. Genç kadınlara yönelik anime çalışmalarıdır. En nadir görülen türlerden birisidir.
Kodomo: Çocuk. Küçük çocuklara yönelik anime'lerdir. Örnek: Doraemon.
Mecha: İri, büyük robotların olduğu anime veya manga'lardır. Örnek: Mobile Suit Gundam
Moé: Oldukça şirin ve laubali karakterlerin
olduğu anime veya manga'lar için kullanılır. Örnek: Kar Perisi (Little
Snow Fairy Sugar).
Progressive: "Sanat filmleri " veya aşırı sitilize edilmiş anime. Örnek: Voices of a Distant Star.
Seinen: Shoujo'ya yakın anime veya manga olup yaklaşık 13-29 yaş arası erkeklere hitap eden çalışmalardır. Örnek: Oh My Goddess!.
Sentai/Super Sentai: Dövüşen takım. Süper kahramanlardan oluşan ekipleri içeren serilerdir. Örnek : Cyborg 009.
Shojo: Genç bayan ya da küçük kız. Kızlara yönelik anime ve manga'lardır. Örnek: Sihirli Kartlar (Cardcaptor Sakura).
Maho Shojo: Shoujo'nun alt bir kategorisidir. Sihirsel güçlere sahip kızları içerir. Örnek: Ay Savaşçıcı (Sailor Moon).
Shojo-ai: Kızlar arasındaki aşk ve romantik hikayelere yoğunlaşlan serilerdir. Örnek: Revolutionary Girl Utena.
Shonen: Erkeklere yönelik anime veya manga'dır. Örnek: Dragon Ball Z.
Shonen-ai: Erkekler arasındaki aşk ve romantik
hikayelere yoğunlaşan serilerdir. Bu terim Japonya'da aşamalandırılmış
ve "Boys Love" terimi ile değiştirilmiştir. Örnek: Gravitation.
Bazı anime'ler özel belirli bir izleyici kitlesi için
yapılır, hatta yukarıda açıklananlardan daha dar bir kapsama girerler.
Örneğin Initial D ve éX-Driver sokak yarışlarını ve araba ayarlarını
içerir. Ashita No Joe, boksla ilgilidir. Hanaukyo Maid Team Fransız
hizmetçi fantezisi üzerinedir.
Müzik
Anime,
müziği önemli bir araç olarak kullanır. Anime film müzikleri Japonya'da
büyük bir ticaret piyasası oluşturur ve sık sık üst sıralarda yer alan
pop albümleri kadar rağbet görür. Bu nedenle anime müzikleri genelde
A-listesi müzisyenleri, bestecileri ve yıldızları tarafından bestelenir
ve seslendirilir. Yetenekli AFM (BGM, arka fon müziği) bestecileri anime
hayran gurupları tarafından saygıyla karşılanır. Açılış yazıları ile
anime serileri, açılış şarkılarını seri ile ilgili hızlı bir tanıtım
olarak kullanırlar.
Anime'de en yaygın olarak kullanılan arka fon müzikleri
(AFM, BGM)'dir. AFM, verilen sahnenin havasını kurmak için kullanılır.
Örneğin Neon Genesis Evangelion'ndaki "Decisive Battle" adlı müzik
karakterler savaşa hazırlandıkları zaman çalar.
Tema şarkısı (ya da açılış şarkısı) tüm serinin havasına
uygundur ve izleyici şov için heyecanlandırmayı amaçlar. İç şarkılar ve
bitiş şarkıları tüm konu ya da program için bir yorum açıklama yapar ve
sıklıkla önemli bir sahneye dikkat çekmek için kullanılır.
Açılış ve bitiş temaları ve iç şarkılar, çoğunlukla popüler müzisyenler ya da
Japon idolleri tarafından seslendirilir. Bu sayede şarkılar Anime
Programının önemli bir parçası haline gelmektedir. Şarkılara ek olarak
seiyuu (seslendirme sanatçısı) ayrıca karakterleri için sık sık İmaj
Albümü adı altında CD'ler çıkarmaktadırlar.
İmaj adına rağmen CD'ler kişide karakterin şarkı söylediği etkisi
bırakan müzik ya da sanatçının dinleyicilerle ya da kendi kendine
konuşmalarından oluşan sesli mesajlar içerir. Bir başka Anime CD'leri
şarkı ve seiyuu'nun hikayeler anlatmasıyla yapılan parçalar içeren ve
her zaman anime'ye bağlı kalmayan Drama CD'leridir.
Kaynak: Wikipedia.Com , Understanding Anime (Çeviri: Esra), Wikipedia.Com. TR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder