Anime ve Manga'da Masallar,
Folklor ve Fantezi
Wolfen Moondaughter, Kaynak
Wolfen Moondaughter, Kaynak
Hikaye anlatma belki de
insanoğlunun yeteneklerinin en saygınıdır. Kelimelerle büyüleme, öğretme, bir
tarihi aktarma yeteneği. İster resimsel olarak yazılmış olsun ister sesleri,
sesli konuşmaları veren satırlarla ya da çizilmiş, hikaye; Japonlar dahil her
toplum için önemli bir faktördür. Ve uzun, sürekli hikayeler, zamanı aşanlar,
mitolojik ve fantastik unsurlarla dolu olanlardır. Sihirsel unsurlar,
kahramanlar, kocakarılar, hilebazlar ve diğer bir çok model karakterlerle dolu
masallarla bizimle bağdaşırken günlük varlığımızı geçerler, bizi
heyecanlandırırlar. Doğduğumuz ortamlar dışındaki hikaye anlatımlarıyla bu
model unsurlar sayesinde bağlantı kurabiliriz ve başka bir kültürün
hikayelerini tanımaya çalışırken aslında bu kültürleri daha iyi anlayabiliriz.
Hikaye anlatımı Japonya'da
geleneksel bir sanattır. "noh" olarak adlandırılan ilk oyunlar
maskelerle yapılırdı. Her biri farklı bir tip hikaye anlatan 5 çeşit
"noh" bulunmaktadır. Bir de kuklaları kullanarak oynanan
ningyo-joruri vardır. Bunun popüler bir türü 1684 yılında Takemoto Gidayu
tarafından tanıtılan "Bunraku"dur. Kuklaların kullanılışı çok
karmaşık olduğundan kuklayı idare etmek için bazen üç kişiye ihtiyaç duyulur.
17. yüzyılda Izumo-no Okuni tarafından sahne yapıtının daha çok gelişmiş
metotlarıyla "kabuki" tanıtılır. 1920'den 1950'ye kadar arka plan
olarak değişebilir çizimlerle portatif küçük tiyatrolar kullanan ve
bisikletlerle dolaşarak sokaklarda çocuklara hikaye anlatan anlatıcılar
görülür. Hikaye anlatımı Japon kültüründe o kadar çok önemlidir ki tarihin,
mitolojinin ya da kültürün bir yanını tasvir eden netsuke diye adlandırılan
değersiz bir tahta düğme bile bir figüre işlenir. Ve bugün hikaye anlatımını
görsellikle bağlayan geleneği devam ettiren anime ve manga var.
NOH NINGYO JORURI BUNRAKU
Japonlar; Yunan, Roman ve Mısır
tanrıları gibi hikayelerin tuzu biberi olan tanrı ve tanrıçalara sahiptir. Tüm
kültürlerde mitoloji, insan durumunun farklı yönlerini tasvir etmesinin yanında
bilinmeyeni açıklamak için kullanılır. Çoğunlukla fantastik olup ve olası
gördüğümüzün sınırlarını yıkarlar. Tanrılar uçabilir, şekil değiştirir ve
fırtınalar çıkarıp depremler yaratırlar. Genellikle de ölümlüleri fantastik
güçlerden oluşan yeteneklerle ödüllendirirler.
CLAMP'ın RG
Veda'sı bir Hindu metin ve Budizm olan Rig Veda'dan esinlenir. Yuu Watase'nin
Fushigi Yugi'si içeriğini Shinto ve Taoist alşimiden alır. Takado Yuzo'nun Blue
Seed'i, modern zamanda kurgulanmış olsa da Shinto mitolojisi üzerine kuruludur.
Uydurma tanrılarda (Batıda olduğu gibi) oldukça yaygındır. The Legend of
Crysania, kararları veya anlaşmazlıkları insanlar üzerinde feci etkiler yapan
hayvan kafalı tanrılarla dolu bir adadan bahseder. Japonlar ayrıca, Fujishima
Kyousuke'nin "Ah my Goddess!"daki Norse Fates ve CLAMP'ın Wish'deki melek
ve şeytanları işleyişi gibi diğer kültürlerin tanrı ve tanrıçaları ile
eğlenirler. Naoko Takeutchi'nin Sailor Moon adlı eserinde, her bir savaşçı
muhtemelen bir tanrı olarak kendi gezegenini simgeler. Ayrıca kediler ayın
Yunan ve Roma isimleri ile adlandırılmışlardır. Artemis - Luna ve Usagi ile
Mamoru'nun hikayesinin bir bölümü bir Yunan hikayesi olan Selene (ayın başka
bir adı) ve Endymion üzerine kurulmuştur. Bunun yanında Moon-Rabbit (Ay
Tavşanı) sadece bu seride değil bir çok diğer çalışmada da göze çarpar.
Bunun yanı sıra mitoloji sadece
tanrılardan ibaret değildir. Destansı masallar, folklorik kahramanlar anime ve
manga için (ve diğer tüm Japon hikaye anlatımları için) popüler temalardır.
Odysseus, Jason ve Argonauts, Robin Hood ve Beaowulf'nın Batı hikayeleri gibi
Doğu kültürü de kendine özgü, bir görev için yola çıkmış ve/veya zalime karşı
savaşan ve engelleri aşmak için aklını ve fiziksel gücünü kullanmak zorunda
kalmış insanların hikayelerine sahiptir. Bu tür hikayeler cesaretin değerini ve
hem fiziksel hem de zihinsel disiplini, gelenekleri ve kahramanın varlığına
dair tek bir kanıt olmasa dahi insanların tarihini öğretme amaçlıdır.
Akira Toriyama'nın Dragonball
çalışması bir nevi, değerli altın Budist kitaplarını toplamak için Hindistan'a
gönderilmiş bir rahibin Çin hikayesi "Xi You Ji" ya da "Journey
to the West (Batıya Yolculuk)" üzerine kurgulanmıştır. Ve tabi ki anime ve
manga insanlar adına kötü yöneticileri alt eden daha romantik kişi rounin
(efendisi olmayan samuray) ile dolup taşmaktadır. Anime ve manganın folklorik
anlatımları sadece yerli mitolojilerle de bitmemektedir. Star Blazzers, uzayda
geçen bir "The Odyssey" hikayesi anlatır. Robin Hood üzerine (Robin
Hood no Daibooken (bir çok sitede Alman yapımı olarak verilmektedir)) ya da
King Arthur ile ilgili (Entaku no Kishi Monogatari: Moero Arthur) bir anime
bile görülebilmektedir.
Star Blazer
Masallar, ilginin her karakter
üzerine yerleştirildiği mitolojinin değişmiş bir şekli gibidir. Eski macera
destanları gibi engelleri aşmakla ilgilidir ama daha çok ya da tamamen gerçek
olmayan, doğal olayları açıklamaya niyetlenmeyen senaryolar üzerine kuruludur.
Bu senaryolar töre, ahlak öğretimi, kötü hareketlerin sonuçları hakkında uyarma
gibi amaçlar taşır. Ayrıca istisnasız hile ve hokkabazlıkla birinin diğeri
üzerinden kazanç sağlaması ile ilgili zengin ve fakir arasındaki ilişkileri
gösterir. Genelde bu tür hikayelerin çocuklar için olduğu yanılgısına düşeriz
ama bunlar yetişkin kitle için yazıldığı bilinen Brothers Grimm hikayelerinin
orijinal versiyonlarına benzerdir. Grimm hikayeleri gibi anime ve manga çoğu
kez karanlık ve şiddet içeriklidir ve kesinlikle sadece çocuklar için değildir.
Rumiko Takahashi'nin Urusei Yatsura eseri, bir kaplumbağa
bulan ve onu serbest bırakan ve sonunda kaplumbağanın bir prenses olduğu
anlaşılan hikaye (film Beautiful Dreamer) gibi eski Japon hikayeleri yönünden
boldur. Hitoshi Okuda tarafından yapılan Tenchi Muyo, farklı Japon
hikayelerinden örnekler sergiler. Be-Papas'ın Revolutionary Girl Utena,
sembolik ve modelsel karakterler ile dolu bilinçaltının adeta bir tetkiki olan
acayip bir çalışmadır. Hatta öğrenci görünümlü iki gölge her bölümün ardındaki
tema hakkında bilgi verir. Ve tabi ki bir prenses ya da gelin olmak isteyen bir
kızla hikaye tam olarak klasik masallara uyar. Japonlar Batının masallarından
dahi alıntılar yapmaktadırlar. 1979 yapımı The Little Mermaid (Küçük Denizkızı,
Hans Christian Anderson'nın hikayesinin ve daha sonra Disney'in bir
adaptasyonu) ve Nippon Animation'ın Grimm'in Masal Klasikleri gibi.
"Fantezi" mitolojinin
bir başka evrimidir. Masalların ötesinde hayali olanı alır ve onu eğlence için
kullanır. Gone, antik dil, katı hikaye formları, anlaşılması kolay basit konu,
ahlakla okuyucunun başına vurup durandır (ahlak hep oradadır ama genellikle
daha zariftir). Belki de modelsel hikaye formları derinlerde gömülü olarak
modern fantezi hikayeleri daha çok eğlendirmeye odaklanır. Bunlar eski hikayeleri
daha anlaşılabilir yapabilirler. Ayrıca daha hayali olma eğilimlidirler. Çoğu
kez fantastik hikayeler bilim ve toplum için kurallar sisteminin yanında tanrı
ve tanrıçalar için yeni bir mabet meydana getirirler. Yaşadığımız dünyayı
taklit etmek yerine kendi dünyalarını yaparlar.
Rumiko Takahashi'nin Inu-Yasha'sı
bu formların karışımı olan bir Feodal Masal gibidir - mitolojik element olarak
canavar bolluğuna sahiptir; Japonya'daki yaşam ve ruhların doğası hakkında
ruhsal inançlarını göz önüne seren eski, epik bir hikayedir. Masalımsı
hikayelere bölünmüş iç hikayelerdir ve tüm eğlenceli fantastik hikayeler gibi
modern kavrayış ve beceri ile yazılmışlardır. Record of Lodos War, Amerikan
rol-oynama (role-playing) oyunlarının kavramı üzerine olup epik hikayeleri
mitolojik yaratıklarla birleştiren ve tam gelişmiş bir fantastik dünyada
kurulmuştur. Tomoko Taniguchi'nin Princess Prince eseri prens ve prenseslerin
ve gizli kimliklerin klişe masal temalarına sahiptir. Her bir hikaye tankouban
içinde kendi başına ayrı ayrı okunabilmektedir.
Aslında çoğu anime ve manga
modern fantezi olacak olan kimi zaman orijinal kaynağından ve amacından
uzaklaşan bir mitoloji, masal ya da biraz folklorik unsurlar üzerinedir. Ama
anime ve manga, tarih boyunca süregelen hikayeler gibi hayatımız, kavgalarımız
ve nasıl güçlüklerle başa çıktığımız ile ilgili bizleri düşündüren öz hikaye
anlatma amacını taşımaya devam edeceklerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder